W celu uczynienia strony internetowej bardziej użyteczną i funkcjonalną, używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne
ze zgodą użytkownika na ich stosowanie. Dowiedz się więcej lub zmień ustawienia plików cookies.
Poseł: Kierowca specjalnej troski

Posłowie nie płacą mandatów, bo system informatyczny, który obsługuje fotoradary ma lukę. Choć chronieni immunitetem sędziowie i prokuratorzy za przekroczenie prędkości płacą, to inspektorzy nie mogą tego samego wyegzekwować od parlamentarzystów. - Dopóki to się nie zmieni, to polscy kierowcy będą uważali, że także oni mogą łamać prawo – ocenia ekspert.

Posłowie niczym święte krowy mają specjalne prawa na drogach. Nie tylko podczepiają się pod policyjne konwoje, tak jak kiedyś Jacek Kurski, ale i nie muszą płacić za mandaty wystawione przez automatyczny system obsługujący fotoradary. Przez braki techniczne w kosztującym 140 milionów złotych systemie inspektorzy nie potrafią dotrzeć do polityków z immunitetem – podaje "Dziennik Gazeta Prawna".

 Okazuje się, że posłowie to po prostu na tyle nieliczna grupa, że z objęciem ich systemem nie trzeba się spieszyć. – Wystawienie mandatu osobie z immunitetem to określona procedura. Jej bieg jest uzależniony od działań organu uchylającego immunitet, czyli na przykład marszałka Sejmu – wyjaśnia Jan Mróz, rzecznik Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

 Kiedy informacja o występku posła trafi do marszałka izby, ten przekazuje sprawę do komisji spraw poselskich i samemu zainteresowanemu. Parlamentarzysta może się zgodzić na zapłacenie mandatu i wtedy sprawa się kończy. Jeśli nie, to właśnie komisja decyduje o odebraniu immunitetu. – W naszym systemie przetwarzanie danych dzieje się automatycznie. Funkcjonalność obsługi osób z immunitetem parlamentarnych zostanie wdrożona w najbliższym czasie. Naruszenia prędkości popełnione przez parlamentarzystów to kilka procent z 281 wykroczeń popełnionych przez osoby chronione immunitetem. Dlatego ważniejsze było dla nas wprowadzenie możliwości procedowania przy przypadkach osób objętych innym rodzajem immunitetu, na przykład sędziowskiego czy prokuratorskiego – wyjaśnia Mróz. Zapewnia jednak, że wykroczenia posłów nie będą zapomniane i gdy tylko uda się rozbudować system inspektorzy wrócą do tych spraw.

 Inspektorzy mają rok na uporanie się z brakami systemu, ale na razie nie wiadomo kiedy będą mogli przesłać mandaty parlamentarzystom. Wiemy tylko, że "prace trwają". – W odbiorze zwykłego Kowalskiego trudno uznać, że to przypadek, a nie celowe działanie mające uchronić pewną grupę przed odpowiedzialnością – ocenia prof. Paweł Łuków z Zakładu Etyki UW, który zajmuje się zagadnieniami sprawiedliwości i polityki.

 Jednak opieszałość urzędników i wynikająca z tego pobłażliwość dla polityków zaszkodzi i tak już miernemu wizerunkowi klasy politycznej.– Nie sądzę jednak, by ta sytuacja miała jakiś duży wpływ na zachowania Polaków, bo i tak na potęgę wyszukujemy luk w prawie. Jeśli nie idzie to dalej i nie jest łamaniem prawa, to nie ma w tym nic złego. Jednak te specjalne przywileje posłów będą miały wpływ na nasz szacunek dla prawa. Powstaje wrażenie, że władza nie jest po to, by nam pomóc, by poprawić stan państwa, ale by coś sobie załatwić i uniknąć konsekwencji. Myślę, że posłowie postarają się zamienić sytuację. Jednak nie dlatego, że pójdą po rozum do głowy, ale dlatego, że się przestraszą. A to zupełnie inna motywacja – zauważa rozmówca naTemat.

 Kierowcy jak nikt inny jest czuły na nierówne traktowanie przez organy państwa. Dlatego nie tylko sprawa systemu wystawiania mandatów, ale w ogóle specjalne przywileje posłów powodują, że mało kto przejmuje się ograniczeniami prędkości. – Oczywiście taka sytuacja budzi niesmak wśród kierowców i nie pomaga w uczeniu ich przestrzegania prawa – mówi dr Jacek Pok, ekspert Akademii Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. – Te braki w systemie trzeba naprawić, bo robi to złe wrażenie. Ale problem jest zupełnie gdzie indziej. Posłowie i obywatele powinni być równi wobec prawa, w takich sprawach jak przekroczenie prędkości nie powinien ich obowiązywać immunitet. Od 1989 roku każdy kolejny Sejm nad tym dyskutuje, ale posłowie nie chcą kręcić na siebie bata. Dopóki to się nie zmieni, to polscy kierowcy będą uważali, że także oni mogą łamać prawo – ocenia ekspert.

źródło: natemat.pl - autor: Kamil Sikora


   

Dodaj komantarz
Jan Kowalski
Dodano dnia: 15.07.2012 16:49

Just watch the afternoon quiz shows to see how dumb Britain is. OK she made a mistake but there's no need to to bully the woman the way they have. Look what Twitter bullying did to Stephen Fry.

Jan Kowalski
Dodano dnia: 15.07.2012 16:49

Just watch the afternoon quiz shows to see how dumb Britain is. OK she made a mistake but there's no need to to bully the woman the way they have. Look what Twitter bullying did to Stephen Fry.

Jan Kowalski
Dodano dnia: 15.07.2012 16:49

Just watch the afternoon quiz shows to see how dumb Britain is. OK she made a mistake but there's no need to to bully the woman the way they have. Look what Twitter bullying did to Stephen Fry.

Jan Kowalski
Dodano dnia: 15.07.2012 16:49

Just watch the afternoon quiz shows to see how dumb Britain is. OK she made a mistake but there's no need to to bully the woman the way they have. Look what Twitter bullying did to Stephen Fry.

Jan Kowalski
Dodano dnia: 15.07.2012 16:49

Just watch the afternoon quiz shows to see how dumb Britain is. OK she made a mistake but there's no need to to bully the woman the way they have. Look what Twitter bullying did to Stephen Fry.

Jan Kowalski
Dodano dnia: 15.07.2012 16:49

Just watch the afternoon quiz shows to see how dumb Britain is. OK she made a mistake but there's no need to to bully the woman the way they have. Look what Twitter bullying did to Stephen Fry.

Jan Kowalski
Dodano dnia: 15.07.2012 16:49

Just watch the afternoon quiz shows to see how dumb Britain is. OK she made a mistake but there's no need to to bully the woman the way they have. Look what Twitter bullying did to Stephen Fry.

Opłata za wstęp na mszę

Na mszę z udziałem ojca Rydzyka pobrano około 80 złotych za wstęp.

60 tys. premii dla kochanki Kurskiego?

W ślad za romansem Jacka Kurskiego (prezesa TVP) i Joanny Klimek szły nieprzeciętne pieniądze.

Kolejny wypadek z udziałem limuzyn rządowych

Na warszawskiej wisłostradzie doszło do stłuczki z udziałem limuzyny Żandarmerii.

Balanga Misiewicza

Szastanie pieniędzmi, limuzyna, nagabywanie kobiet, propozycje pracy... To nie świat milionera, a rzecznika MON.

Tekaem 2013
Macierewicz - Lotniczy ekspert

Tusk - Jak żyć?

Łączna ilość głosów: 3

Niesiołowski - Mirabelki i szczaw

Łączna ilość głosów: 2

Tusk - Jest moc

Łączna ilość głosów: 0

Komorowski - Jak król

Łączna ilość głosów: 0

Kaczyński - Nasz kandydat

Łączna ilość głosów: 3

Macierewicz - Lotniczy ekspert

Łączna ilość głosów: 11
Republika kolesi
54 tys.złotych zarobków za miesiąc pracy

Od lipca do końca tego roku posłowie spędzą tylko 25 dni w pracy.

Odkryła przekręt, straciła pracę

Pracownica w Departamencie Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia odkryła, że defraudowane są państwowe pieniądze. Straciła pracę.

Tablice za 2 mln złotych

Sejm wyda 2 mln złotych na nowe ekrany, na których wyświetlane są głosowania.

PiSowscy radni także mają stołeczki

Sześciu radnych (z siedmiu będących w sejmiku kujawsko-pomorskiego) ma intratne posadki.

Kamienica za 6 mln sprzedana za grosze

Kamienica warta 6 mln została sprzedana kościołowi za 30 tys.

Wójt odebrał policji komputery

Wójt Nadarzyna odebrał policji komputery. Czy jest to zemsta za zatrzymanie wicewójta Nadarzyna, gdy ten prowadził samochód po pijanemu?

Wizaż za 170 tys. złotych

Na co mogą wydawać politycy z naszych pieniędzy? Jak się okazuje na wizaż też można.

Kierowca pełnomocnikiem premiera ds. rozwoju gospodarczego

Kierowca Kornela Morawieckiego, ojca obecnego premiera robi karierę w zawrotnym tempie.

Sumki dla szoferów

Szoferzy z ogromnymi nagrodami - od 10 do blisko 30 tys. złotych.

Obywatel B

Podzielili Polskę. Na klasę panów oraz obywateli gorszej kategorii.

Obywatel B to może być Twój głos.